jak rozmawiać z trudnymi ludźmi

Jak rozmawiać z trudnymi ludźmi?

Jak rozmawiać z trudnymi ludźmi? Czasami przebieg rozmowy nie wygląda tak jak byśmy chcieli, wszystko wymyka się spod kontroli. Niezależnie od tego czy jest to rozmowa z szefem w pracy czy z pięciolatkiem w dziale ze słodyczami miotają nami takie uczucia jak: złość, bezradność, dopada nas frustracja i jesteśmy negatywnie nastawieni. Na pewno nie jest to stan umysłu, który pozwoli nam na efektywne dogadanie się. Każdy człowiek jest inny i inaczej odbiera pewne kwestie, inaczej reaguje oraz inaczej się wypowiada. Jest to w dużej mierze zasługa temperamentu, jak wiadomo temperament jest cechą dziedziczną oraz wyznawanych wartości czy też wychowania. Często jak widać są to cechy na które kompletnie nie mamy wpływu a jest to dla nas bardzo przytłaczające.
Jak więc rozmawiać aby zwiększyć efektywność oraz uniknąć niepotrzebnych kłótni i problemów. Oto cztery efektywne, stosowane przez negocjatorów zasady, które pomagają w osiągnięciu kompromisu z trudnymi rozmówcami oraz pozwolą na pogłębienie relacji i uzyskanie założonego efektu.
Jak rozmawiać z trudnymi ludźmi?
1. Określ cel. Świadomość celu jest kluczem do sukcesu w każdej negocjacji. Zanim dopadną cię negatywne emocje i będzie ci trudno się skupić ułóż w głowie cel, który chcesz osiągnąć.
2. Poznaj drugą stronę. Chodzi tu o zrozumienie potrzeb jakie ma twój rozmówca. Gdy zachowuje się w sposób krzywdzący, agresywny czy przykry na pewno kieruje nim coś ważnego. Często w takich sytuacjach motywem działania jest strach oraz potrzeba bezpieczeństwa czy potrzeba akceptacji i bycia zauważonym. Taka perspektywa myślenia i spojrzenia sprawia, że odpowiedzią na takie zachowanie nie będzie agresja lecz empatia i zrozumienie drugiej strony oraz jej motywów działania.
3. Pomyśl o rozwiązaniach na których zyskają obie strony. Jeśli już ustaliłeś motywy działania drugiej strony oraz jej potrzeby, zastanów się, jakie działania zaspokoiłyby zarówno jej jak i twoje priorytety. Potraktuj drugą osobę nie jak przeciwnika, ale partnera, z którym masz osiągnąć porozumienie. Jeśli skupisz się wyłącznie na sobie, negocjacje nie będą udane a konflikt może jeszcze bardziej się pogłębić.
4. Słuchaj. Nie ma ważniejszego i lepszego narzędzia w komunikacji niż słuchanie . Tylko przez uważne słuchanie, z nastawieniem na zrozumienie możesz poznać drugą osobę i jej motywacje. Słuchanie otwiera przestrzeń do porozumienia i wyrażania własnego zdania. To pierwszy krok do zmiany i przekształcenia rozmowy z konfliktu do dobrego porozumienia. Zazwyczaj jest tak, że słuchamy drugiej strony tylko po to aby jej odpowiedzieć czy odnieść się do jej wypowiedzi a nie słyszymy co chce nam przekazać. Aby przełamać taki stereotyp egocentrycznego słuchania trzeba uruchomić całą swoją uwagę, wrażliwość i wiedzę na drugiego człowieka.
Ważne jest, by pamiętać że to my sami w trakcie każdej rozmowy wpływamy na jej przebieg. Stosowanie tych zasad porozumienia pozwoli ci poprawić jakość wzajemnych kontaktów, zarówno służbowych jak i tych zwykłych, codziennych rozmowach. A w efekcie przekłada się to na pogłębienie i polepszenie relacji z innymi – w rodzinie czy w pracy.
Rozwiązywanie konfliktów w każdej sytuacji polega na poszukiwaniu różnych rozwiązań. Jeśli więc obie strony wykazują dobrą wolę łatwo je znaleźć. Problemy zazwyczaj zaczynają się, gdy jedna strona usiłuje drugą do czegoś zmusić. Szanujcie ich decyzje i ich wybory, tym chętniej oni będą skłonni wziąć pod uwagę to czego pragniecie. Ludzie lubią czynić dobro, pod warunkiem, że ich się do tego nie zmusza.
Czy już wiesz jak rozmawiać z trudnymi ludźmi?